lopen of stappen 10 kilometer Dit tien weken trainingsschema is gemaakt voor beginnende lopers die graag 10 kilometer zouden kunnen lopen/stappen. Dit trainingsschema zal u helpen om gedurende ongeveer 60 minuten te lopen en te stappen. Dit schema gaat er wel vanuit dat u al kunt stappen/lopen gedurende 20 minuten (met een interval van 1 minuut lopen/1 minuut stappen).

Opmerkingen bij dit schema:

Dit beginners trainingsschema is een stap / loop programma, de instructies zullen dus gegeven worden in stap / loop intervallen. Het eerste getal dat weergegeven wordt is het aantal minuten lopen en het tweede getal het aantal minuten stappen. Een voorbeeld, 1/1 betekend 1 minuut lopen daarna 1 minuut stappen.

U zou best eerst 5 à 10 minuten rustig lopen om uw lichaam op te warmen en eveneens stoppen met 5 à 10 minuten los te lopen zodat u minder last heeft van stramme spieren de dag nadien.

U moet niet op specifieke dagen lopen maar het is best om te vermijden dat u twee opeenvolgende dagen loopt. Het is beter om een rustdag te nemen of om eens te gaan fietsen, zwemmen, stappen of een andere activiteit te doen de dag na het lopen.

In onderstaand schema gebruiken we de term “cross-training”, dit is een andere activiteit dan lopen zoals zwemmen, fietsen, stappen of iets anders.

Download hier het trainingsschema!