lopen op hartslag en hartslagmeterHardlopen op hartslag , je doet het of je doet het niet. Maar wat is het precies. Hardlopen met een hartslagmeter geeft je informatie over je hart en hoe je lichaam zich voelt voor, tijdens en na een training. In dit artikel vind je informatie over hoe het allemaal werkt.

Wat doet een hartslag meter?

Simpel gezegd meet een hartslagmeter het aantal hartslagen per minuut. Dit wordt gemeten door een band die je ter hoogte van je borst draagt. Deze band zendt dan weer een signaal uit naar je horloge. Hierop kan je je hartslag per minuut zien.

Wat is mijn maximale hartslag?

De algemene regel is dat de maximale hartslag van een mens 220 min je leeftijd is. Stel je bent 29 jaar dan dus 220-29=190. 190 hartslagen per minuut zou dus de maximale hartslag moeten zijn tijdens maximale inspanning. Dit is een simpel reken sommetje maar in de praktijk klopt dit niet altijd.

Wat kan ik met een hartslag meter?

Een hartslag meter kan je helpen tijdens de training. Door je hartslagen in verschillende zones te verdelen kan je zien hoe hard je traint. Door te trainen in zones kan je zien of je te hard of te langzaam traint of op het juiste tempo traint.

Verschillende hartslagzones en hoe daar mee te trainen?

Er zijn 4 verschillende zones waar je in kan trainen.

Zone 1: Dit is ongeveer 50 tot 60% van je maximale hartslag. Denk hierbij aan een heel rustig duurloop tempo wat je makkelijk af gaat, het zo genoemde praat tempo.

Zone 2: Dit is ongeveer 60 tot 70% van je maximale hartslag. Dit tempo gaat je nog steeds goed af maar je moet er iets meer voor werken. Dit is een goede zone om in te trainen als je het tempo omhoog wilt krijgen.

Zone 3: Dit is ongeveer 70 tot 85% van je maximale hartslag: In deze zone ben je echt aan het werk, het tempo wordt vaak gebuikt voor snelle duurlopen van max 45 minuten.

Zone 4: Dit is ongeveer 85 tot 100% van je maximale hartslag: Dit is volle bak. Dit is vaak de zone waar je in zit tijdens een wedstrijd en train je vooral tijdens tempo trainingen.

Hoe kom ik tot mijn zones?

Er zijn een aantal manieren om je hartslag zones te bepalen. Dit beste manier is om een afspraak te maken bij een sportarts voor een inspanningstest. Op deze manier worden je zones nauwkeurig bepaald.

Een hartslagmeter kan je dus heel erg ondersteunen tijdens een training. Verder kan je op deze manier ook verstandiger en slimmer trainen. Maar onthoud wel dat je zelf altijd het beste aanvoelt wat je kan en vooral wat je niet kan.