Iedereen die hardloopt is het er over eens. Hardlopen is te gek, je voelt je er goed door en het is ook goed voor lichaam en geest. Maar als je hardloopt, is er ook een grote kans dat je geblesseerd of in dit geval verkouden wordt. Door hard te trainen en dan zeker in de winter loop je soms letterlijk op het randje van je immuunsysteem. Dit keer gaan we het dus hebben over hardlopen met een verkoudheid.

Wat is verkoudheid en hoe ga je er mee om?

Lopen met verkoudheidEen verkoudheid is een infectieziekte die onder andere door vermoeidheid veroorzaakt kan worden. Als je b.v. hard traint in de winter en niet goed voor jezelf zorgt door goed te eten en rusten maak je dus kans op een verkoudheid of andere ziektes. Maar soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker in een periode dat je weinig tijd hebt, maar toch nog even wilt lopen, vaak onder vermoeidheid. Door toch hard door te blijven trainen is er een grotere kans op overtraining en vergroot het de kans op ziek worden. Je voelt je vaak al minder tijdens de training en omdat je lichaam zich minder voelt is er kans op overtraining, rust is dan vaak beter. Geef je lichaam de tijd om te herstellen, dit is misschien wel het lastigst van allemaal. Want niet hardlopen kan je bijna vergelijken met een dag niet lachen. Een verkoudheidsvirus zal als je genoeg rust neemt dit aangevuld met goede voeding binnen 5 tot 7 dagen verbeteren. Veel mensen denken dat als je hard traint dat je het er allemaal wel uit zweet, dit is dus niet waar. Zorg deze periode dus goed voor je lichaam en neem voldoende rust

Hoe voorkom je een verkoudheid?

Een verkoudheid is niet voor 100% te voorkomen, maar je kan het wel tot een minimum brengen. Een verkoudheid loop je het snelst op in de herfst en winter maar eigenlijk gelden deze tips voor elk seizoen. Zorg dat je voldoende rust neemt in zware trainingsperiodes zoals b.v. een marathon periode. Eet genoeg vitamines en drink genoeg. Mocht je trainen voor een halve of hele marathon zorg er dan zeker voor dat je voldoende drinkt.

Je heb het dus voor een groot gedeelte zelf in de hand of je ziek wordt ja of nee. Zorg goed voor jezelf en neem voldoende rust. Onthoud dat rust ook trainen is!