Lopen voor gezondheid met start to runIedereen weet dat sporten goed is voor de gezondheid. Start to run is een leuke, ontspannende manier om een gezond en fit leven te krijgen.

Het beoefenen van een start to run loopprogramma is goed voor het hele lichaam. Zo vermindert dit de kans op hartkwalen en beroertes. Daarnaast verlaagt het ook de bloeddruk en een te hoge cholesterol. Een ander voordeel is dat start to run ook onze darmen actief houdt. Ook onze conditie en concentratie zal stijgen door middel van deze loopschema’s. Tot slot wordt ook ons immuunsysteem op lange termijn versterkt.

Wanneer u wil starten met start to run, moet u wel op de hoogte zijn van enkele belangrijke aandachtspunten in verband met uw gezondheid.

Lopen met verkoudheid

Wanneer u gaat lopen in de winter is het belangrijk om goed te eten en veel te rusten. Anders zal u sneller oververmoeid geraken en dus ook sneller ziek worden. U kan beter uw loopschema een beetje aanpassen en minder lopen, dan teveel lopen met als gevolg een verkoudheid.

Voeding en hydratatie

Een gezond leven start in de eerste plaats altijd met evenwichtige voeding. Ook is een goede hydratatie zeer belangrijk. Daarnaast is er de vraag die u zich steeds opnieuw afvraagt: “moet ik voor het lopen iets eten of juist helemaal niet?”. Lees hier verder om het antwoord te ontdekken.

Lopen op hartslagmeter

Wilt u tijdens het lopen op de hoogte zijn van allerlei informatie in verband met uw lichaam en uw hart, dan kan u zich best een hartslagmeter aanschaffen. Door een band die u ter hoogte van uw borst draagt, komt u te weten hoeveel hartslagen u per minuut heeft.

Lopen voor gewichtsverlies

Indien u loopt om gewicht te verliezen, is het belangrijk om te weten dat u enkel gewicht verliest als u ook gezond en evenwichtig eet. Daarnaast moet u ook beseffen dat u geen gewicht zal verliezen als u slechts één maal per week gaat lopen. Via een start to run loopschema, heeft u op regelmatige basis trainingen, wat dus veel effectiever is.

Verschil tussen mannen en vrouwen

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mannen beter zijn in sport dan vrouwen. Dit is ergens zeer logisch omdat mannen over meer testosteron beschikken dan vrouwen en dus sneller spiermassa ontwikkelen. Daarnaast hebben mannen ook een groter concentratievermogen en een grotere longinhoud dan vrouwen.

Blessures voorkomen

Bij het uitoefenen van start to run komt het spreekwoord “beter voorkomen dan genezen” helemaal tot zijn recht. Indien u geen blessures wil hebben, is het noodzakelijk om goed op te warmen en om op regelmatige basis uit te rusten. Daarnaast mag u uw lichaam ook niet voor een te zware uitdaging plaatsen.