Start to run met Evy Gruyaert

start to run
Het start to run programma wordt steeds populairder. Start to run is vooral bekend geworden door Evy Gruyaert via Vlaanderen Sportland op Eén. Het werd meteen een succes. Start to run is een zeer goede manier voor mensen die aan beweging willen doen en is geschikt voor beginnende lopers alsook voor gevorderden.

Iedereen kent het bekende spreekwoord “een gezonde geest in een gezond lichaam”. En iedereen weet dat een gezond lichaam begint bij sport. Toch is beginnen met sporten en het dan ook volhouden niet altijd even gemakkelijk. Je moet zo’n dingen opbouwen zodat je een goede basis hebt en zodat je conditie alsmaar verbetert. Start to run is daar de beste oplossing voor.

Lopen en dus start to run is een zeer efficiënte manier om je hart, je bloedvaten en je longen in een optimale conditie te krijgen en je bovendien te wapenen tegen gezondheidsrisico’s zoals bijvoorbeeld overgewicht en een hoge bloeddruk. Voor Start to run hoef je geen abonnement te kopen bij een sportcentrum of rekening te houden met de openingsuren ervan en kan je het gemakkelijk doen op een moment dat het beste past in je dagschema. Daarbovenop heb je niet veel nodig wat start to run een veel goedkope sport maakt.

Iedereen kan aan Start to run doen, omdat het technisch zeer eenvoudig is. Daarnaast kan je ook op gelijk welke leeftijd starten en is het dus een ideale manier om met de hele familie samen te sporten.

Voor zij die niet weten hoe Start to run werkt, zijn er aangepaste trainingsschema’s die u instructies geven die uw succes garanderen. Wanneer je uiteindelijk ongeveer drie keer per week zo’n 30 minuten gaat joggen zal je je al snel veel fitter voelen. Er is geen enkele andere sport die na zo weinig tijd zoveel effect garandeert.

Natuurlijk gaat het allemaal niet vanzelf. Het is belangrijk dat je altijd in je achterhoofd houdt dat je sport met een doel; een gezonder lichaam, een betere conditie, een groter uithoudingsvermogen en een slankere lijn.

  • 20 redenen om te sporten / start to run

    +

    Er zijn een paar heel simpele redenen om nu onmiddellijk te beginnen met Start to run.

    • Start to run vermindert de kans op hartkwalen. Sporten en bewegen zorgen ervoor dat het bloed in je lichaam minder de kans krijgt om te klonteren wat er op zijn beurt voor zorgt dat de kans op een hartkwaal kleiner wordt.
    • Bovendien vermindert dankzij sporten en start to run de kans op een beroerte. Een beroerte is een tekort aan zuurstof in de hersenen. Sporten zorgt ervoor dat je hart sterker wordt, waardoor het meer zuurstof in het lichaam gaat pompen en dat betekent dus dat er ook meer zuurstof in de hersenen terechtkomt.
    • In het bloed zitten vitaminen en mineralen die erg belangrijk zijn voor ons lichaam. Doordat je hart sterker wordt door te sporten, bereiken deze stoffen veel gemakkelijker de plaatsen waar ze moeten zijn. Daardoor worden je botten en beenderen sterker en gezonder.
    • Start to run en sporten houdt de darmen actief, wat ervoor zorgt dat je minder last krijgt van een constipatiegevoel. Sporten helpt ook bij de afvalproductie en het zorgt ervoor dat je effectiever gaat zweten.
    • De kans op darmkanker wordt dankzij start to run of sport ook gereduceerd. Dat komt doordat het verteringsproces beter geregeld wordt door regelmatig aan sport te doen.
    • Voor mensen met diabetes of mensen die een risico lopen op het krijgen van diabetes, is het belangrijk om te weten dat bewegen ervoor zorgt dat de glucosegehalten binnen je lichaam constant worden gehouden, het regelt met andere woorden het bloedsuikergehalte.
    • Mensen die last hebben van een te hoge bloeddruk kunnen sporten zien als een soort van middel om hun bloeddruk te helpen verlagen.
    • Mensen die een te hoog cholesterolgehalte hebben kunnen aan sport doen om hun cholesterolgehalte te helpen dalen of om het in balans te helpen houden. Bewegen zorgt voor de aanmaak van goede cholesterol – HDL – en de afname van slechte cholesterol – LDL -.
    • Dankzij sporten vergroot de inhoud van je longen en verbetert je bloedsomloop.
    • Sport zorgt ervoor dat je hartfrequentie verlaagt. Door het sporten wordt je hartspier sterker en dat zorgt ervoor dat het hart veel efficiënter gaat pompen en dat er meer bloed in een keer door je lichaam gestuurd kan worden. Zo wordt er meer zuurstof door je lichaam verspreid, wat eigenlijk betekent dat je leven verlengd kan worden met een paar jaar.
    • Het lichaam wordt dankzij sporten flexibeler en rugklachten worden verminderd.
    • Sporten is niet alleen belangrijk voor jonge mensen, ook voor oudere mensen is het erg gezond. Het zorgt ervoor dat ze langer zelfstandig kunnen blijven.
    • De pijngrens van een persoon verhoogt door het sporten. Dat komt door de stof endorfine, wat een soort van natuurlijke pijnstiller is in ons lichaam. Wanneer je gaat sporten, neemt de hoeveelheid endorfine in je lichaam toe en dat zorgt ervoor dat je pijn verlicht wordt. Dat kan handig zijn voor bijvoorbeeld vrouwen met menstruatiepijn, want door het diep ademhalen tijdens het sporten, komt er meer zuurstof terecht in de bloedbaan, daardoor gaat de baarmoeder ontspannen waardoor de pijn afneemt.
    • Op langere termijn wordt je immuunsysteem versterkt, waardoor je minder risico loopt om ziek te worden.
    • Sporten helpt zoals al gezegd bij je eigen productiviteit. Het helpt je om je hoofd leeg te maken en je concentratie te verbeteren.
    • Lichaamsbeweging zorgt er bovendien voor dat fysieke en psychische stress of spanningen verminderen.
    • Je slaapt ook beter dankzij het sporten of het start to run programma te volgen. Het helpt je om je hoofd leeg te maken, waardoor je minder zal piekeren. Daarbovenop ontspant het de spieren waardoor je zelf ook makkelijker kan ontspannen. Je zal sneller inslapen, je zal genieten van een diepere slaap en je zal ook verfrist wakker worden.
    • Sporten is een goede methode om het verouderingsproces tegen te gaan. Veel lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je huid elastisch blijft waardoor de huid niet gaat hangen en je dus minder rimpels krijgt. Bovendien krijg je een gezonde huidskleur. Sporten zorgt er ook nog voor dat je een jonger en gezonder lichaam hebt.
    • Tenslotte geeft sporten je meer energie, je wordt er gezonder van en door voldoende lichaamsbeweging krijg je een euforisch gevoel.
  • Wat trek je aan als je gaat lopen / start to run?

    +

    Het is vooral belangrijk dat je comfortabele kledij draagt wanneer je gaat lopen. Bij koud weer is het verder van belang dat je een muts draagt omdat je warmte grotendeels ‘ontsnapt’ via je hoofd. Door het dragen van een muts loop je veel minder kans om ziek te worden. Toch mag je je ook niet te warm kleden als het buiten koud is, want dan ga je te hard zweten en als je lichaam dan afkoelt, wordt je makkelijker ziek.

    Lopen is een vrij belastende sport. De schokbelasting is tot 3 keer het lichaamsgewicht samen met de eentonige bewegingen maken van lopen een sport die vaak blessures veroorzaakt. Daarom is goed schoeisel heel erg belangrijk. Je moet ervoor zorgen dat je de juiste schoenen krijgt aangemeten, dus een schoen die het beste aansluit bij je looppatroon. Het is bewezen dat goede loopschoenen je beschermen tegen mogelijke blessures. Het is het beste dat je loopschoenen koopt in een gespecialiseerde sportzaak. Daar zullen ze je persoonlijk advies geven over de keuze van je schoenen en ze trekken daar ook voldoende tijd voor uit.

  • Muziek en lopen (start to run)?

    +

    start to runMuziek kan tijdens het lopen voor sommige mensen een ontspannend effect hebben. Bovendien leidt muziek je een beetje af, waardoor je het lopen langer kan volhouden. Een onderzoek heeft uitgewezen dat je je aanpast aan het ritme van de muziek die je beluistert. Dat betekent dat je tijdens een traag liedje traag zal lopen en bij een snel liedje dus net het omgekeerde. Het is dus aangeraden om in het begin ietwat tragere liedjes te laten spelen om met behulp daarvan rustig op te warmen en om daarna over te schakelen op snellere liedjes. Aan het einde van je sportsessie kan je dan het best terug overschakelen naar een traag liedje om de cooling down te bewonderen. Je moet wel opletten dat je tijdens té snelle muziek niet overdrijft. Het is belangrijk om de controle te behouden op de inspanning die je levert?

    Start to run / Lopen in groep?

    Soms kan het saai zijn om alleen te gaan lopen, daarom is het misschien leuker om een looppartner te zoeken die samen met jou het start to run programma volgt. Bovendien is het niet altijd even gemakkelijk om regelmatig gaan lopen vol te houden en een start to run partner is dan een goede motivatie om er toch mee door te gaan. Dat maakt dat lopen in groep zeker aan te raden is, want ook het sociaal contact tijdens de wekelijkse trainingen werken erg motiverend. Zo zullen ook de minder gemotiveerden van de groep langer volhouden dankzij de steun van de anderen.

Vergeet niet onze facebook pagina te liken! ツ



Recente Blog

Stretchoefeningen voor lopen of na lopen?

Lopen op loopband start to runWie gaat lopen zonder stretchoefeningen te doen heeft vaak te kampen met spierpijn, wat een volgende loopbeurt vaak moeilijk maakt. Stretchen is belangrijk om bepaalde spiergroepen leniger en sterker te maken. Er bestaan vele soorten stretchoefeningen die niet alleen diverse spiergroepen losweken maar ook een...

Lees meer

Onze partners

Wat heb je nodig om te lopen?

  • Lui zijn ( 10% )
  • Sport uitrusting ( 80% )
  • Motivatie ( 100% )
  • Muziek ( 60% )
  • Populair
  • Recent

Loopschema downloaden: